perjantai 27. syyskuuta 2019

Brad Jersak & Robin Parry


Here is some academic, as well as more personal information about two of the international speakers in the conference (originally posted on our Facebook page). They will tell about their academic highlights in the field of eschatology (theology of the final things). They will also give some personal reasons why studying hope is important to them. 

Tässä sekä akateemista että henkilökohtaisempaa tietoa kahdesta kansainvälisestä puhujasta (suomeksi englannin jälkeen). 


BRAD JERSAK

Let's start with an Eastern Orthodox scholar and speaker from Canada, Brad Jersak. Here is who he is and what he has to say: | Brad Jersak on ortodoksiteologi Kanadasta:


Bradley Jersak (M.A. Biblical Studies / M.Div. / Ph.D. Theology, Bangor University, Wales / Visiting scholar, Univ. of Nottingham, Patristic Christology). Current Dean and Core Faculty at St. Stephen's Master of Ministries Program, St. Stephen, New Brunswick, Canada.

Main contribution to Christian eschatology:

Book--Her Gates Will Never Be Shut: Hope, Hell & the New Jerusalem
Presentation--"The Hopeful Inclusivism of Hans Urs Von Balthasar and Metropolitan Kallistos Ware," Rethinking Hell Conference, Fuller, 2016.
Essay--"Permit Me to Hope," Eclectic Orthodoxy, Dec. 2015.

I am motivated to hopeful theology for pastoral and evangelistic reasons. I encounter many earnest souls who are hindered from faith or abandoning the faith because the common retributive eschatology they've identified with Christianity so impugns the character of God as a retributive beast that they want nothing to do with Christ. When I can show them from the Scriptures and early Church documents that he is "a good and merciful God who loves mankind" (citing the Orthodox liturgy), they are surprised that our news really is good after all.

Toivon teologia kiinnostaa minua niin sielunhoitajana kuin evankeliumin julistajanakin. Olen tavannut monia rehellisiä ihmisiä, jotka eivät halua tulla uskoon tai jättävät uskon, koska he yhdistävät laajalle levinneen käsityksen lopun ajan tuomioista niin kiinteästi kristinuskoon ja mieltävät samalla Jumalan kostonhimoiseksi hirviöksi. Niinpä he eivät halua olla Kristuksen kanssa missään tekemisissä. Kun kykenen osoittamaan heille Raamatusta ja varhaiskirkon kirjoituksista, että Jumala on "hyvä ja armollinen Jumala, joka rakastaa ihmiskuntaa" (ortodoksista liturgiaa mukaellen), he yllättyvät siitä, että meillä on sittenkin kerrottavanamme heille hyviä uutisia.

Brad Jersak will have two talks in conjunction with the conference. The first one will be posted online before the conference, and it will be about: “Unwrathing God: Nonviolent atonement, eschatology & practice”. His second talk will be online on Friday morning, with the subject: "Daring to Hope: Ulimate Redemption in the Sacred Scriptures, Theology and Worship of the Early Church". Click here to find short summaries of Jersak's and others' speeches. 

Brad Jersak lähettää ennen seminaaria YouTube-kanavallamme videon, joka koskee väkivallatonta Jumala-kuvaa. Seminaarissa perjantaina 9.10. klo 10:40-11:30 hän puhuu netin välityksellä tästä aiheesta: "Toivon uskallus: lopullinen lunastus varhaisen kirkon pyhissä kirjoituksissa, teologiassa ja jumalanpalveluselämässä". Täällä on lyhyet tiivistelmät.


ROBIN PARRY


One of our international speakers is Robin Parry, a scholar (PhD), literary editor and Anglican priest from the UK. Here is what he has to say about his contribution to the study of Christian or Trinitarian universalism, as well as some personal details on why the subject is important to him: | Robin Parry on eksegeetti, kustannustoimittaja ja anglikaanipappi Englannista. Alla hän kuvaa kristilliseen universalismiin liittyvää akateemista panostaan sekä sitä, miksi aihe on hänelle henkilökohtaisesti tärkeä.



My main contribution to theological discussions on hell was my 2006 volume The Evangelical Universalist (second edition 2012). This continues to be a much-discussed work. Further contributions include critical editions of J. A. T. Robinson’s classic work on eschatology In the End, God . . . (2011) and Thomas Allin’s nineteenth-century classic Universalism Asserted (published as Christ Triumphant in 2015). I helped advance the historical study of universalism through a volume I put together and edited called “All Shall Be Well”: Explorations in Universal Salvation and Christian Theology from Origen to Moltmann (2011). My most recent contribution is A Larger Hope? Universal Salvation from the Reformation to the Nineteenth Century (2019).


I have been interested in hopeful eschatology since the late 1990s when I started having major problems with the doctrine of hell. What really drives me is a conviction that the hope for universal salvation is not a deviation from orthodox Christian faith but that it arises naturally from scripture and traditional Christian theology. Historical Christian faith is what provides the foundations for hope. In my experience, this hope for cosmic reconciliation has proved liberating in the lives of many Christians.

Keskeisin panokseni teologiselle keskustelulle helvetistä on vuonna 2006 julkaistu kirjani The Evangelical Universalist (josta otettiin toinen painos vuonna 2012). Kirja herättää yhä runsaasti keskustelua. Lisäksi olen toimittanut J. A. T. Robinsonin eskatologian klassikon In the End, God . . . (2011) sekä 1800-luvulla vaikuttaneen Thomas Allinin klassikon Universalism Asserted (kirja julkaistiiin vuonna 2015 otsikolla Christ Triumphant). Lisäksi olen olen antanut oman panokseni kristillisen universalismin historian tutkimukseen kokoamalla ja toimittamalla teoksen “All Shall Be Well”: Explorations in Universal Salvation and Christian Theology from Origen to Moltmann (2011). Viimeisin teokseni on nimeltään A Larger Hope?, Volume 2: Universal Salvation from the Reformation to the Nineteenth Century, jonka olen kirjoittanut yhdessä Ilaria Ramellin kanssa.

Toivon eskatologia on kiinnostanut minua 1990-luvun lopulta saakka, jolloin minulla alkoi olla ylitsepääsemättömiä ongelmia helvettiopin kanssa. Olen täysin vakuuttunut siitä, että universaalin pelastuksen toivo ei ole harha-askel oikeaoppisesta kristinuskosta, vaan se nousee luonnollisesti Raamatusta ja perinteisestä kristillisestä teologiasta. Nimenomaan historiallinen kristillinen usko tarjoaa perustan ja perusteet tälle toivolle. Oma kokemukseni on, että toivo koko universumin kattavasta sovituksesta on osoittautunut vapauttavaksi tekijäksi monen kristityn elämässä.

Robin Parry's talk in the conference will happen on Saturday October 10, and the theme is: “The roles of Scripture, tradition, reason, and experience in journeys towards embracing universalism: An historical exploration of diversity in lived Christian experience". | Parry puhuu lauantaina 10.10. klo 13:00-13:45 netissä, aihe on: "Raamatun, tradition, järjen ja kokemuksen vaikutukset matkoihin kohti kristillistä universalismia: historiallinen katsaus kokemusmaailman kirjoon" 



5 kommenttia:

  1. On aika huikea haaste.Teodikean ongelma on tietysti ihmisen näkökulmasta hyväksyä mutta vielä vaikeampi hylätä.ilkka

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista! Näin on. Tosin tässä ei ole varsinaisesti kysymys teodikeasta, vaikka toki liittyy lopulta siihen(kin).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "By “theodicy” I do not mean that Hart’s universalism promises an explanatory solvent for particular tragedies or provides a determinate justification for any particular evil. I mean rather that it seeks to preserve the rational and moral integrity of predicating infinite goodness (and mercy and justice and love) of God, which, Hart insists, infernalism neces­sarily threatens." https://afkimel.wordpress.com/2020/02/23/the-remarkable-unity-of-rhetoric-and-dialectic-in-david-harts-that-all-shall-be-saved/

      Poista
    2. Eli: universaali pelastus ei ratkaise pahan ongelmaa, mutta ilman apokatastasis-oppia se on periaatteellisesti ja käytännössä loputtoman ratkaisematon asia, koska paha jatkuu ikuisesti.

      Poista