Tervetuloa Toivo-seminaariin!
Minun nimeni on Petri Samuel Tikka. Olen järjestämässä tätä seminaaria yhdessä Kotimaa-lehden, isäni, kapellimestari-säveltäjä Kari Tikan sekä akateemisen toimikunnan kanssa. Seminaari on ekumeeninen ja kansainvälinen: näkökulmia tulee anglikaanisesta, evankelikaalisesta, katolisesta, luterilaisesta, ortodoksisesta ja reformoidusta teologisista perinteistä asian arvostetuimmilta tutkijoilta.
Näkökulma toivoon on koko ihmiskuntaa ja luomakuntaa koskeva toivo. Se perustellaan kristinuskon lähtökohdista käsin. Kyseessä on varhaiskirkollinen oppi tai käsitys Kristuksesta kaikkien Pelastajana. Pelastus koskee kaikkia koskaan eläneitä ihmisiä. Aiheen perinteisin nimi on apokatastasis-oppi eli kaiken ennalleen asettaminen. Oppina se tunnetaan kaikkien pelastumisena eli universaalina pelastuksena. Joskus sitä nimitetään myös kristilliseksi universalismiksi – tosin viimeinen termi on kiistelty ja harhaanjohtavakin. Kristillisen universalismin mukaan Kristus on ainoa tie taivaaseen ja kaikki saavat uskon häneen. Kuitenkin pelkällä ”universalismilla” tarkoitetaan yleensä ajatusta, jonka mukaan kaikki pääsevät taivaaseen uskosta riippumatta.
Pääasia seminaarilla on antaa rakentava mahdollisuus teologialle ja omalle ajattelulle ylipäätään luomalla kokonaiskuva toivosta, joka perustuu vahvasti kristinuskon peruslähtökohtiin. Seminaari lähtee siitä, että kaikkia koskeva toivo on rakentava käsitys. Sen avulla voidaan helpommin jäsentää sitä, mitä kristinusko tarkoittaa.
Itse olen väitöskirjatutkija Helsingin yliopistossa, ja tutkin sitä, mikä on luontevin asiayhteys kaikkien pelastumiselle oppina. Puhun siitä enemmän seminaarin viimeisessä sessiossa huomenna. Aihe on minulle itselleni myös sekä henkilökohtaisesti että Suomen evankelis-luterilaisen kirkon pappina tärkeä; sielunhoidollisesti, liturgian ja julistuksen kannalta. Näistä eri lähtökohdista, käytännöllisistä ja systemaatisteologisista, olen lähtenyt järjestämään Toivo-seminaaria.
Toivo-seminaarin tilaisuudet ovat tänään ja huomenna Aleksanterin teatterissa kello kymmenestä kahtakymmentä yli kolmeen asti. Puheet ovat joko suomeksi tai englanniksi, mutta englanninkieliset puheet on kaikki teksitetty. Ainoa poikkeus on tämän päivän viimeinen sessio. Kaikki puheet tulevat myös YouTubeen. Seminaarin ohjelma ja videot ynnä muuta tietoa löytyy osoitteesta: toivohope.blogspot.com Sitä kautta pääsee seminaarin YouTube-kanavalle. Sinne on tullut videoita jo ennen seminaaria ja tulee myös sen jälkeen.
Tahdon tässä
aloituspuheenvuorossa puolen tunnin ajan antaa yleiskatsauksen siitä,
mistä seminaarin aiheessa on oikeastaan kysymys. Kerron ensiksi
seminaarin yhteydestä oopperaan. Toiseksi esitän pienen
tervehdyksen 94-vuotiaalta professorilta Jürgen Moltmannilta,
laajalti arvostetulta reformoidulta toivon tutkijalta Saksasta. Hän
miettii uskon, armon ja toivon yhteyttä. Kolmanneksi tuon esille
sen, mitkä ovat kaikkien pelastumisen keskeiset lähtökohdat:
Jumalan rakkaus, Kristuksen risti ja Pyhän Hengen työ. Lopuksi otan
esille muutamia kaikkien pelastumisen opista poikkeavia tai
kritisoivia näkökulmia.
Ooppera
Toivo-seminaari liittyy isäni Kari Tikan säveltämään ja
käsikirjoittamaan oopperaan Rakkaus
on väkevä kuin kuolema,
joka sai vihdoinkin ensi-iltansa eilen 8.10.2020. Idea siihen, että
tällainen seminaari järjestettäisiin juuri nyt, lähti liikkeelle
oopperasta. Ooppera
kertoo nimittäin rajulla ja kauniilla ilmaisullaan koko ihmiskunnan
ja luomakunnan pelastumisen toivosta. Näin ollen Toivo-seminaari
liittyy suoraan kyseisen oopperan virittämiin ajatuksiin. Siksi
päätin järjestää tämänaiheisen kokoontumisen. Olen saanut
osallistua vastaaviin muualla maailmassa ja luonut yhteyksiä
kansainvälisiin puhujiimme. Tämän seminaarin erityisenä antina on
oopperan lailla se, että toivo on laulua ja ylistystä ja harmoniaa,
ja se, että kaikkia koskeva toivo on rakentavaa ja yhdistävää.
Tästä puhun lisää huomenna.
Toivosta
– sen puutteesta tai tarpeesta – on ollut itse asiassa niin
yhteiskunnassa yleensä kuin uskonnollisissa yhteisöissä paljon
puhetta viime aikoina. Tämä liittyy tietenkin koronatilanteeseen.
Moni asia on peruuntunut tai siirtynyt. Seminaarin ja oopperan piti
olla alun perin huhtikuussa. Kansainväliset puhujat eivät pääsekään
paikan päälle, vaan välittävät ajatuksensa netin välityksellä.
Toivo on ollut monella koetuksella henkilökohtaisesti, myös
meillä Tikoilla. Kesäkuussa ilmeni, että isäni Kari Tikan jo
kertaallaan hoidettu haimasyöpä on uusiutunut etäpesäkkeinä
keuhkossa. Tikat, jotka olemme yhdessä olleet luomassa vahvasti
seminaaria ja oopperaa monella tapaa, olemme tarvinneet paljon toivoa
ja rukousta. Rukous toimii. Uusiutunut syöpäkin on huomattavasti
pienentynyt hoidoilla. Vaikka toivo ei ole aina yksinkertainen asia,
se on tilanteessa kuin tilanteessa kiitokseen vievä. Toivoa
tarvitaan aina, ja sitä tarvitsevat kaikki. Tämänhän ovat monet
todenneet näin koronan aikan tai muun koettelemuksen edessä. Toivon
tarve perusinhimillinen lähtökohta.
Tervehdys
Toivon yleisinhimillisyydestä huolimatta kaikkia koskevaa toivoa ei
ole kuitenkaan pidetty päivänselvänä asiana. Tämä liittyy
Jürgen Moltmannin esittämään tervehdykseen, jonka kohta lausun.
Taustaksi voi sanoa, että kristinuskossa on usein ja huomattavasti
tunnetummin kannatettu tavalla tai toivella pelastusopillista
partikularismia. Tämä tarkoittaa, että Jumala on valinnut
pelastukseen vain ne, jotka uskovat tämän elämän aikana.
Toisaalta kristinuskossa on aina ollut universaalinen eli kaikki
mukaansa sulkeva tendenssi. Tämä liittyy erityisesti ajatukseen
armosta, Jumalan ansaitsemattomasta rakkaudesta.
Jürgen
Moltmann tuo tervehdyksessään esille tämän uskon tärkeyteen ja
armon laajuuteen liittyvän kaksijakoisuuden. Toisaalta hänellä on
jotakin sanottavaa Kristuksen suorittaman lunastustyön keskeisestä
ja kaiken kattavasta merkityksestä. Luen teille hänen
tervehdyskensä suomeksi käännettynä:
”Terveisiä
minulta ja Jumalan siunausta seminaarillenne, joka koskee
universaalia pelastusta. Universalismi on usein hyvin kuuma
kiistakysymys eri suuntausten välillä. Toisia tuomitaan
univeralisminsa tähden, toisia halveksutaan heidän
partikularisminsa tähden. Jos aloitetaan uskovien uskosta, päädytään
erottelemaan ihmiskunta uskoviin ja epäuskoisiin: uskovat menevät
taivaaseen, epäuskoiset menevät helvettiin. Jos aloitetaan Jumalan
armosta, kaikki rajoitukset tai ehdot olisivat mahdottomuus. Minua
kiinnostaa, mitä ratkaisua seminaarinne on löytämässä.
On
kuitenkin vielä toinen perspektiivi universaaliin pelastukseen:
maailmankaikkeus, kosmos, die Welt (eli maailma). Ylösnousemuksensa
kautta Kristuksesta tuli kosmoksen pää: (kreikaksi) anakefalaioosis
toon pantoon (Ef. 1:10) Emme elä maailmassa, joka on meille
vihollinen, vaan sovitetussa kosmoksessa (2. Kor 5:19). Universaali
pelastus antaa meille toivoa maailman suhteen. Käsittelettekö
myöskin kosmista Kristusta seminaarissanne? Toivotan teologista
rohkeutta ja nöyryyttä. Jürgen Moltmann”
Moltmannin lähettämä tervehdys on mielenkiintoinen ja esittää
keskeisiä asioita. Se, että usko tarvitaan pelastukseen, on itse
asiassa osa perinteistä kristillistä universalismia. Ero yleiseen
ajatteluun on vain siinä, että Jumalan toimintaa ei rajoiteta. Jos
ei ole saanut uskoa tämän elämän aikana, Kristuksen rakkaus ja
voima eivät pääty siihen. Oman puheeni jälkeen Brad Jersak puhuu
lisää siitä, kuinka Jumala toimii välineiden, erityisellä
tavalla uskon, kautta pelastaessaan kaikkia ihmisiä.
Tahdon
keskittyä kolmanteen seikkaan, johon Moltmann viittaa puhuessaan:
Kristus on sovittanut maailmaan. Tästä päästään itse asiassa
siihen, mikä on mielestäni keskeistä kysymyksessä universaalista
pelastuksesta. Kiista toisaalta uskon vaatimuksen, toisaalta armon
voiman ja laajuuden välillä voi helposti jatkua loputtomiin. Itse
asiassa näin on usein käynytkin. Kuitenkin kaikkein olennaisin ja
ensimmäinen asia kristinuskossa on kolminaisuusoppi – kuka Jumala
on, mitä hän tekee. Se, mitä usko on, ja se, mitä armo on,
tulevat käsitettäviksi ja asettuvat suhteeseen keskenään tässä
asiayhteydessä. Tärkeintä on se, mitä Jumala tekee ja kuka hän
on. Siitä syntyy usko, siinä nähdään, mitä armo tarkoittaa
konkreettisella tasolla.
Kristus
Kristuksen
sovitustyö, Isä Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen uskoa luova
toiminta ovat kristinuskon peruspilarit, joiden ympärille kaikki muu
asettuu. Myös pelastukseen kuuluvat välineet, kuten usko ja
sakramentit, saavat kolminaisuusopin kautta tarkoituksensa. Niitä ei
voida käsittää ilman kokonaiskuvaa. Samoin, jos puhutaan armosta,
täytyy tietää, kenen ja mistä armosta puhutaan. Se, joka toimii
eri välineiden kautta pelastaakseen maailman, on Kolmiyhteinen
Jumala. Erityisellä tavalla Kristuksen sovitustyö on muuttanut sen,
mitä meidän pitää ajatella maailmasta yleensä sekä
ihmiskunnasta. Tämä liittyy Kristuksen inkarnaatioon eli lihaksi
tulemiseen sekä hänen kuolemaansa, ylösnousemukseensa ja
taivaaseen astumiseensa.
Kristinuskossa ajatellaan
yleisesti, että Kristus sekä tuli ihmiseksi että kuoli nimenomaan
ihmiskunnan pelastumisen tähden. Näinhän sanotaan jo Nikean
uskontunnustuksessa. Ainoa tunnettu poikkeus on perinteinen
kalvinilaisuus, jonka mukaan Jumala on ennalta määrännyt jotkut
pelastuksen ulkopuolelle. Yleensä ei mennä näin pitkälle.
Yleisemmin ajatellaan, että Kristus on hankkinut pelastuksen
maailmalle. Kuitenkin: tämä ei tee yksilön henkilökohtaisesta
pelastumisesta varmaa. Pelastus pitää ottaa vastaan. Kristillinen
universalismi ei kiistä pelastuksen vastaanottamisen
välttämättömyyttä. Ajatus on kuitenkin se, että
lunastustyöllään Kristus on jo sekä luvannut että taannut
pelastuksen lopullisen toteutumisen. Kaikki tulevat uskomaan eli
vastaanottamaan pelastuksen.
Kristuksen suorittama
lunastustyö ei siis pelkästään mahdollista kaikkien pelastumista.
Se myös takaa sen. Kristuksen inkarnaatio, kuolema ja ylösnousemus
eivät luo vain teoreettista mahdollisuutta pelastukseen.
Pelastaessaan Jeesus luo aivan uuden todellisuuden, uuden
ihmiskunnan, tulevan maailmanajan. Avain tämän laajan pelastuksen
ymmärtämiselle on Kristuksen inkarnaatio, lihaksi tuleminen.
Patristisen ajan ajettelussa eli kirkon ensimmäisillä vuosisadoilla
juuri inkarnaatiolla on erityisen tärkeä sija ihmiskunnan
pelastumisen ymmärtämisessä.
Inkarnaatiossa Jumalan
pelastustarkoitus tulee lihaksi, käsinkosketeltavaksi. Se, mitä
Jumala aikoo on rakastamiensa, luomiensa ihmisten pelastus. Kristus
otti ihmisluonnon sitä varten, että hän kokisi jokaisen ihmisen
tuskan ja kärsimyksen ja toisi siihen lohdun ja toivon. Pelastus on
yhtä konkreettinen, fyysinen, kokonaisvaltainen, todellinen kuin
itse Jumalan ihmiseksi tuleminen. Kristuksen kouriintuntuva kuolema
ja ruumillinen ylösnousemus koskevat kaikkia hänen sisariaan ja
veljiään eli koko ihmiskuntaa, ihmisyyttä. Kärsittyään kuoleman
meidän ihmisten puolesta hänestä on tullut ihmiskunnan ja itse
asiassa koko luomakunnan, kosmoksen, pää.
Tästä pääsemme
Moltmannin mainitsemaan kosmiseen Kristukseen. Tämän jo
vanhakirkollisen ja nykyaikana uudelleen nousseen ajatuksen mukaan
koko ihmiskunnan ja maailmankaikkeun pää on itse Kristus. Moltmann
viittaa Efesolaiskirjeeseen, jonka mukaan Jumalan suunnitelma on
yhdistää ”Kristuksessa yhdeksi kaiken, mitä on taivaassa ja maan
päällä”. Saman kirje kertoo, millä tavoin Kristus on
maailmankaikkeuden yhdistäjä ja pää. Vastaus on yllättävä:
Kristus on pää, mutta Kristuksen ruumis on kirkko. Se on ”hänen
täyteytensä, joka kaiken kaikessa täyttää”. Ilmeisesti juuri
kirkon kautta ja kirkossa kaiken yhdistyminen toteutuu. Kirkko ei ole
täydellinen, mutta se on periaatteessa Kristuksen asettama
ylistyksen, uskon ja armon yhteisö. Tällaiseen todellisuuteen
maailmaa vedetään, ja Kristuksen taivaaseen astumisen tähden tämä
on jo nyt se varsinainen todellisuus.
Uskoa tarvitaan, mutta
Kristus on se, joka on uskollinen kirkon päänä. Tämä usko leviää
maailmaan kirkon julistuksen kautta. Näin ollen partikularistinen
vaatimus uskosta toteutuu ensisijaisesti Kristuksessa. Kristuksen
kautta se toteutuu kirkossa ja kirkon kautta maailmassa. Yhtä lailla
kuin uskon vaatimus, samoin armon laajuus ja ehdottomuus toteutuu
nimenomaan ja ensisijaisesti Kristuksessa, joka on maailmankaikkeuden
pää ja uudistaja. Näin ollen sekä uskon välttämättömyys että
armon universaali, ehdoton laajuus ovat yhtä aikaa totta
Jeesuksessa.
Toivon
lähtökohta: Kolminaisuus
Kristuksen
inkarnaatio ja sovitustyö, kristinuskon peruspilarit, linkittävät
universaalin pelastuksen kristinuskon Kristus-keskeiseen ytimeen.
Universaali toivo tekee mahdolliseksi sen, että uskoa ei tarvitse
varmistella samalla, kun siitä pidetään kiinni. Kristus on luonut
inkarnaatiollaan ja sovitustyöllään todellisuuden, jossa
maailmankaikkeutta vedetään uskoon. Tämä todellisuus on kirkko.
Kristuksen sovitustyö lisäksi uskon toisetkin peruspilarit
vahvistavat toivoa: Jumala Luojana ja Rakkautena sekä Pyhän Hengen
voimaannuttava läsnäolo. En ehdi näihin keskeisiin asioihin nyt
keskittyä muuta kuin ohi mennen.
Kristuksen sovitustyön
konkreettisuuden osoituksena on se hedelmä, minkä se saa aikaan.
Toivo ei jää puheeksi eikä laihaksi lohduksi. Toivon takaajana on
Pyhä Henki, joka on tulevaisuuden voima, ylistyksen ja toivon
todellistaja. Ilman häntä kirkon olemus Kristuksen ruumiina ja
uskoon vetäjänä ei ole mahdollista. 1. Kor 12:3: ”Kukaan ei
myöskään voi sanoa: "Jeesus on Herra", muuten kuin Pyhän
Hengen vaikutuksesta.”
Kristuksen ja Pyhän Hengen lisäksi
universaalissa pelastuksessa on kyse Jumalasta, Isästä, Luojasta,
Kolminaisuuden ensimmäisestä persoonasta, Rakkauden lähteestä. On
vaikea kuvitella, että kaikkitietävä Jumala loisi kenetkään, jos
hän tietäisi heidän valitsevan kadotuksen. Perinteisen
kristillisen ajattelun mukaan Jumalan ole pakko luoda ketään, vaan
se on hänen oma valintansa pelkässä rakkaudessa. Tästä pitäisi
seurata luontevasti se, että Jumala on päättänyt pelastaa kaikki
jo ennen maailmansa luomista. Sekä ajatus Luojan vapaudesta että
rakkaudesta, Jumalan persoonallisuudesta ylipäätään, tulee
muutoin kyseenalaiseksi. Tämänsuuntaisesti puhuu yhdysvaltalainen
ortodoksiteologi David Bentley Hart tuoreessa kirjassaan That
All Shall Be Saved.
Toivon
lähtökohta: Rakkaus
Toivo kytkeytyy Kolminaisuuden lisäksi toiseen kolmikkoon. Siitä
puhutaan usein häisssä. Joka jouluna ristin, ankkurin ja sydämen
muodossa se riippuu ikkunoista: usko, toivo ja rakkaus. Kolmikon
nimitys on teologiset hyveet. Niistä nimenomaan toivo jää usein
vähemmälle huomiolle, ja näin on ollut kauan. Toivo ei ola saanut
jäsentää uskoa ja antaa sille merkitystä. Jo 400-luvulla
kirkkoisä Augustinuksen kirjassa Usko,
toivo, rakkaus
toivoa käsittelevä osio on aivan tynkä. Ajatus universaalista
pelastuksesta antaa kuitenkin toivolle oman laajan äänensä, niin
kuin antoivat jo muun muassa kirkkoisät Origenes ja Gregorios
Nyssalainen 200- ja 300-luvuilla.
Suurin
kaikista on rakkaus, niin kuin korintilaiskirje myös julistaa. Onhan
vielä näin: ”Jumala on rakkaus.” Näin kertoo 1. Johanneksen
kirje. Jumalan oma olemus on kristillisen perinteen mukaan rakkaus.
Tämä on kokemukseni perusteella poikkeuksetta kaikkia koskevan
toivon elimellinen lähtökohta niillä, jotka aiheesta kirjoittavat.
Se, että on olemassa toivoa kaiken keskellä, perustuu
kaikkivaltiaan Jumalan omaan peruuttamattomaan olemukseen Rakkautena.
Isä, Rakkauden lähde, rakastaa Poikaansa Pyhässä rakkauden
Hengessä, ja rakkautensa perusteella tekee poikkeuksetta kaiken.
Jumalassa ei ole pimeyttä, hän ei ole taivaallinen tyranni.
Raamatun apokryfisiin eli deuterokanonisiin kirjoihin
kuuluvan Viisauden kirjan mukaan Kaikkivaltias rakastaa kaikkea,
minkä on luonut: ”sinä rakastat kaikkea olevaa etkä inhoa mitään
luomaasi – jos jotakin olisit vihannut, et olisi luonut sitä.”
Oopperan Rakkaus
on väkevä kuin kuolema
otsikko on Laulujen laulusta. Kari Tikkan perustelee otsikkoa sillä,
että rakkaus on jotain niin suurta ja voitokasta ja pysäyttävää,
että sitä voi verrata vain kuolemaan. Tuo jae, ”Rakkaus on väkevä
kuin kuolema”, kuullaan myös usein häissä. Tuo jae tai otsikko
toistuu oopperassa moneen otteeseen, aluksi uhkaavan tuntuisena,
mutta lopulta kaiken huipentavana ja ikään kuin perustelevana
lauluna.
Toivo
perustuu Jumalan rakkauteen ja kaikkeen, mitä hän siltä pohjalta
tekee. Täytyy tarkentaa, mitä rakkaus kristillisesti käytännössä
nimenomaan tarkoittaa. Se tarkoittaa armoa. Rippikoulussa usein
opetetaan, että armo on lyhenne: A.R.M.O. Ansaitsematon Rakkaus
Meidän Osaksemme. Psalmien mukaan Jumalan armo kestää iäti. Se on
vakaata, uskollista, ihmisten tekemisistä riippumatonta rakkautta.
Monet ihmiset ovat saaneet kääntymyskokemuksen juuri
tullessaan Jumalan käsittämättömän armon koskettamiksi. Jos
Jumala rakastaa minua syntistä, syntisistä suurinta, näin paljon
ja pelastaa minut, eikö hän rakastakin koko meitä langennutta
ihmiskuntaa niin, että hän senkin pelastaa! Tällä tavalla armoon
perustuva kääntymyskokemus on ollut monelle samalla portti
kristilliseen käsitykseen kaikille kuuluvasta toivosta. Muun muassa
tästä kuulemme lisää anglikaaniteologi Robin Parrylta huomenna.
Hän käsittelee historian ihmisten matkoja kristilliseen
universalismiin.
Ongelmia
Positiivisuudestaan
huolimatta ajatus kaikkien pelastumisesta ei kuitenkaan tarkoita
helppoa toivoa. Kaikkien pelastumsita kritisoidaan usein sillä
perusteella, ettei se ota pahan todellisuutta todesta. Pahan todesta
ottaminen on kuitenkin alusta asti ollut keskeinen osa oppia kaikkien
pelastumisesta. Pahuus otetaan todesta lunastuksen ja ristin kautta.
Kaikkien pelastuminen perustellaan järjestään sillä, että Jeesus
on sovittanut syntiinlangenneen ihmiskunnan Isän kanssa ristillä,
oman kärsimyksensä, verensä ja kuolemansa kautta. Kristus on
Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin. 1700-luvulla
vaikuttaneen luterilaisen universalistin Georg Klein-Nicolain mukaan
kadotettujen yksinäisyys helvetissä liittyy Kristuksen
yksinäisyyteen ristillä.
Ristinteologian lisäksi pahan
vakavasti ottaminen liittyy siihen, että Jumalan rangaistuksilla,
myös helvetillä, on ojenteva ja parantava tarkoitus. Tämä on jo
varhaisessa kirkossa esiintynyt ajatus. Paha saa ansaitsemansa
palkan: lopun. Näin tapahtuu, kun kaikki kääntyvät hyviksi
Kristuksen parantavan työn ansiosta. Näin ollen kristillisen
universalismin toivo ei ohita pahan todellisuutta, niin kuin joskus
väitetään.
On olemassa toinen, ehkä yleisin vastalause,
jonka perusteella kaikkia koskevasta tehdään epävarma tai jonka
avulla se joskus tyystin torjutaan. Tämä on se, että ihmisellä on
vapaa tahto. Ihminen voi kieltäytyä pelastuskesta. Toisaalta juuri
vapaalla tahdolla perusteltiin kaikkien pelastumista varhaisessa
kirkossa. Kaikki tahdot voivat yhtyä Jumalan rakkauteen. Kukaan ei
ole parantumaton tapaus Jumalalle, kuten jo Origenes opetti. Origenes
on tunnetuin varhaiskirkon opettaja, joka opetti kaikkien sielujen
pelastumista. Toisaalta on olemassa ajatus sidotusta
ratkaisuvallasta, jota luterilaisuudessa on kannatettu. Kun tämän
lisäksi luterilaisuudessa uskotaan, että Jumala rakastaa kaikkia ja
on suorittanut sovituksen, tämän pitäisi johtaa loogisesti
kaikkien pelastumiseen. Tästä puhuu huomenna Aku Visala
uskonnonfilosofiselta kannalta.
Olen lisäksi kohdannut sellaisen käsityksen, että kristillinen universalismi saattaa luvata liikoja, ainakin jos sitä kannatetaan oppina, ei vain toiveena. Kaikkien pelastumista voi nimittäiin kannattaa myös enemmänkin vain toiveena, ilman, että siitä on varma. Jos ajatuskselle annetaan termi, sitä kutsutaan toiveikkaaksi universalismiksi. Sen sijaan niin sanotun dogmaattisen universalismin mukaan kaikki uskovat Jeesukseen lopulta Raamatun lupauksen mukaan. Itse edustan tätä vakaumusta. Dogmaattinen universalisti ei omasta mielestään pyri lupaamaan liikoja, sillä hän luottaa siihen, että Jumalalla on voima ja viisaus pelastaa Kristuksen kautta luomansa ihmiset. Tämä tekee mahdolliseksi nähdä Jumalan työtä itsessa ja toisissa silloin, kun sitä vähiten osaa odottaa. Pitää vielä mainita, että dogmaattisen universalismin opettaminen on ollut sallittua muun muassa anglikaanisessa ja ortodoksisissa kirkossa sekä idän kirkossa, jota joskus kutsutaan nestoriolaiseksi kirkoksi.
On
sanomattakin selvää, että kaikkia koskeva kristillinen toivo ei
ole aina ollut eikä tällä hetkellä aina ole itsestäänselvä
käsitys monella muullakaan tapaa. Yleisesti opetetuin käsitys on
se, että kuoleman ja viimeistään ylösnousemuksen jälkeen toiset
ihmiset päätyvät päättymättömään rangaistukseen erossa
Jumalasta. Toiset taas saavat osakseen päättymättömän elämän
Jumalan yhteydessä. Yleisesi ottaen ajatellaan, että kadotettujen
rangaistus on ikuinen piinahelvetti, jossa siellä oleva kärsii
tietoisessa tilassa. Tämän käsityksen termi on infernalismi. Sen
sijaan annihilationismin eli tyhjiinraukeamisopin mukaan kadotetut
lakkaavat olemasta. Infernalismia pidetään yleensä oikeana oppina,
ja annihilationismia kannatetaan yhä enemmän, mutta universaalia
pelastusta vastustetaan edelleen hyvin paljon. Tämä liittyy edellä
mainittujen kritiikkien lisäksi yleiseen, mutta ongelmalliseen
harhakäsitykseen. Apokatastasis eli kaiken ennalleen asettaminen
olisi tuomittu jo varhaisessa kirkossa harhaopiksi. Tämä ei
kuitenkaan pidä paikkaansa. Asiasta kertoo enemmän tänään
iltapäivällä Ilaria Ramelli esitelmänsä välityksellä.
Kirkkojen
ja kristillisten liikkeiden opetuksen tähden kysymys toivosta ei ole
vain teologista metapuhetta, vaan ihan käytännön kysymys, jonka
monet edelleen kohtaavat. Monille helvetillä pelottelu on
aiheuttanut vakavia psykologisia vammoja. Vaikken itse ole koskaan
tällaista kohdannut, olin kuitenkin omaksunut jossain vaiheessa sen,
että ei voi pitää varmana sitä, että kaikki pelastuvat. Tämä
särki sydäntäni aina, kun kysymyksen kohtasin, vaikken edes
uskonut, että ikuinen kadotus on varma asia. Miltä tuntuu, jos
kadotus otetaan varmana tosiasiana? Mitä tarkoitta silloin
lähimmäisen arvo? Jos itse, läheiset, luonto tai mikä tahansa voi
päätyä lopulliseen perikatoon, ahdistus voi ottaa vallan. Näin
olen itse kokenut, silloin, kun en ole saanut pitää toivoa varmana.
Sen sijaan vakaa toivon näköala antaa takaiskuille ja peloille
toisen perspektiivin, myös korona-aikana.
Käytännön
asioita
Puheeni
on lähellä päätöstä. Enää pari käytännön asiaa ja kiitosta
ja lyhyt maininta suomalaisista kaikkien pelastumisen opettajista.
Ensinnäkin: Brad Jersakin, George Sarrisin, Peter Hiettin ja Robin
Parryn videot on tekstitetty suomeksi. Tekstityksen on suorittanut
kääntäjä Risto Mikkonen. Valtava kiitos yhteistyöstä. Kiitän
myös Kotimaa-lehteä ja kustannustoimittaja Freija Özcania mukaan
tulemisesta. Freija on tänään seminaarin vetohenkilönä. Huomenna
vastaavaa on Lauri Kemppainen. [Jos on käytännön kysymyksiä,
kysykää heiltä Saija Kainulaiselta, joka myös auttaa]. Itse olen
valtavan kiireinen, sillä laulan vaimon Katien kanssa myös Rakkaus
on väkevä kuin kuolema -oopperan kuorossa. Oopperan perjantain
esityksen striimiin voi ostaa lipun kahden viikon ajan osoitteessa
livestage.fi Kiitos lisäksi Aleksanterin teatterille ja sen
henkilökunnalle.
Korona-
ja etätilanteen takia kysymyksiä on mahdollista lähettää
toivohope-nettisivujen kautta tai suoraan puhujille sähköpostitse.
Tämä on mahdollista yhteydenottolomakkeen (ei mobiiliversiossa)
nettisivuilta. Kysymykset saavat olla enintään viiden lauseen
mittaisia. Niihin vastataan mahdollisuuksien mukaan. Lista
sähköposteista löytyy täältä [osoita]. Parin viikon kuluttua
tulee kansainvälisten puhujienkoottu vastausvideo YouTubeen.
Lopuksi
vielä ohimennen mainitsen, että Suomen ehkä tunnetuin
kristillisesti perustellun kaikkien pelastumisen toivon kannattaja on
ollut Akseli Sktunabb. Hän eli 1800-1900-luvuilla, ja hänet
tunnetaan evankeliset ystävät -nimisen liikkeen isänä. Se oli
vapaakirkosta irtoutunut ryhmittymä, joka painotti pyhityksen
tärkeyttä. Liikkeen mukaan Jumala pyhittää lopulta kaikki.
Toisena suomalaisena nimenä on syytä mainita Suomen
baptistiyhdyskunnan esimies August Jauhiainen. Hänet erotettin
tehtävästään vuonna 1953 palveltuaan siinä 23 vuotta sekä vielä
kirkkokunnasta. Näin tapahtui, kun Jauhiaisen käsitys kaikkien
pelastumisesta kävi ilmi. Sittemmin hän liittyi evankelisiin
ystäviin. Hän on kirjoittanut kirjan Ihminen ja pahan ongelma
Raamatun valokeilassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti